ده روش برای ارتقا سرعت کامپیوتر

آیا سیستم‌تان کند است؟ آیا زمانی که سریع تر بود را به یاد می‎آورید؟

شاید تصور کنید که برای ارتقا سرعت کامپیوتر، کار زیادی نمی‌توان انجام داد. اما قبل از خرید یک کامپیوتر جدید، به نکات این مطلب توجه کنید، زیرا شاید بتواند به بیشتر شدن سرعت فعلی کامپیوترتان کمک کند. گرد و غبار با گذشت زمان می تواند جریان هوا را مختل کند و همانطور که می‌دانید، جریان هوا برای پایین آمدن دمای سیستم بسیار مهم است. اگر سیستم شما بیش از حد گرم شود، به احتمال زیاد عملکرد آن کاهش می‌یابد.

گردگیری کنید

تمیز کردن گرد و غبار اگر به جای لپ تاپ دسکتاپ داشته باشید، بسیار ساده تر است. البته می توانید گرد و غبار را از دریچه های موجود در لپ تاپ پاک کنید، اما هنگام باز کردن آن بسیار احتیاط کنید، زیرا ممکن از در صورت بروز هرگونه مشکل، گارانتی شما شامل این موضوع نشود. اگر زمان گارانتی شما پایان یافته و از مهارت خود در این کار مطمئن هستید، می‌توانید لپ تاپ را باز کنید.

اولین قدک، تمیز کردن گرد و غبار از اطراف سیستم است. می توانید از دستمال مرطوب و یا پنبه استفاده کنید تا به مناطق سخت تر دسترسی پیدا کنید، اما یکی از بهترین ابزاری که می توانید  از آن استفاده کنید، قوطی هوای فشرده است. سعی کنید تا حد امکان از جارو برقی استفاده نکنید زیرا ممکن است قطعات از برد اصلی جدا شده و به داخل آن کشیده شوند.

برایان کولی می‌گوید:" ممکن است وسوسه شوید که جارو برقی را درون کیس گرفته و گرد و غبار را تمیز کنید. اینکار را نکنید‍! جارو برقی باعث ایجاد الکتریسیته ساکن ایجاد می‌شود و این برای قطعات الکترونیکی حساس کشنده است."

همچنین، وسوسه نشوید که جریان هوای جارو برقی را معکوس کنید تا گرد و غبار را از روی قطعات به اطراف هدایت کنید. گرد و غبار موجود در داخل جارو برقی می تواند برای سلامتی شما مضر باشد، و در ضمن، با این کار گرد و غبار را در سراسر فضای داخلی کامپیوتر خود پخش خواهید کرد. اگر قصد دارید قطعات بزرگتر را با جارو برقی تمیز کنید، بدانید که ممکن است قطعه از لحاظ فیزیکی آسیب ببیند، به خصوص اگر از جارو برقی کارگاهی استفاده می کنید. خوبی هوای فشرده این است که پاک و بدون ذرات است.

قبل از شروع استفاده از هوای فشرده، کامپیوتر را به بیرون ببرید. اسپری را از بالا به پایین بگیرید. حتما از ماسک استفاده کنید. کوتاه اسپری کنید و حداقل قوطی دو اینچ دورتر از سخت افزار بگیرید.

در مرحله بعد باید فن ها و خنک کننده ها را تمیز کنید. با خاموش کردن کامپیوتر و از باز کردن در کیس شروع کرده و محل فن ها را مشخص کنید. با شروع کردن ازمنبع تغذیه، هوا را به شکاف های داخلی اسپری کنید تا گرد و غبار از پشت کیس خارج شود. در مرحله بعد هوا را به فن ورودی (در صورت وجود) اسپری کنید تا گرد و غبار بیشتری از عقب خارج شود. سپس تیغه های فن پشتی را تمیز کنید. در صورت امکان، بخش زیری مرکز را، جایی که موتور با فن فن قرار دارد، نشانه گرفته و دوباره از اسپری استفاده کنید. اکنون کامپیوتر خود را مجدداً ری‌استارت کنید و در زمانی که فن ها در حال چرخش هستند، هوا را به آنها  و خیلی کوتاه اسپری کنید تا در واقع پرواز گرد و غبار از آنها خارج شود.

خنک کننده های CPU و GPU را باز کرده و دوباره ببندید

این کار بیشتر برای دسک تاپ کاربرد دارد، اما همان اصول اساسی آن برای لپ تاپ نیز اعمال می‌شود.

احتمال کمی وجود دارد که حرارت بین CPU و GPU تنظیم نباشد و باعث گرمای بیش از حد شود. اگر می‌خواهید حرارت را تنظیم کنید، به الکل ایزوپروپیل و ترکیب حرارتی نیاز خواهید داشت.

در مرحله اول ، مطمئن شوید که خنک کنندخ از طریق حفره های موجوئ به صفحه مدار وصل شده است نه مستقیما از طریق تراشه. اگر به نظر می‌رسد که خنک کننده از هیچ روش واضحی به تراشه متصل نیست، از چسب حرارتی برای نگه داشتن آن استفاده شده است. در این صورت به کار خود ادامه دهید زیرا این امر مشکل ساز نخواهد بود.

پس از جدا کردن خنک کننده از پردازنده، محل را با استفاده از الکل و یک تکه پارچه، تمیز کنید. یک لایه نازک از خمیر حرارتی جدید را در قسمت بالای تراشه بمالید و سپس مجدداً خنک کننده را در جای خود قرار دهید.

رم و هارد درایو را چک کنید

این احتمال وجود دارد که سخت افزار شما به دلیل قدیمی بودن و مشکلات دیگر، به درستی عمل نکند. برای اینکه مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می‌کند، ابزارهای نرم افزاری وجود دارد که می توانید ابتدا از آنها استفاده کنید. اما ابتدا باید مموری و هارد درایو را چک کنید.

MemTest86+ می‌تواند به شما در زمینه مموری کمک کرده و شما را از سلامت رم مطمئن سازد. می‌توانید از SMART برای اطمینان از درست کار کردن هارد درایو استفاده کنید. DiskCheckup این کار را برای شما انجام می‌دهد. به تب  SMART Info مراجعه کنید و مطمئن شوید که تمام ورودی های ستون وضعیت OK است. همچنین می‌توانید Disk Self Test انجام دهید. اگر مشکلی وجود داشته باش، وقت آن است که از اطلاعات خود بک‌آپ تهیه کنید و یک هارد دیسک جدید بخرید.

هاردهای SSD (جهت مشاهده ی هارد های SSD کلیک کنید)

اگر SSD قدیمی تری دارید (مثلاً از سال 2009 یا قدیمی تر) باید بدانید که از TRIM پشتیبانی نمی کند زیرا به دلیل استفاده طولانی مدت ممکن است عملکرد آن بسیار افت کرده باشد. بهترین روش این است که بک‌آپ گرفته و اطلاعات آن را پاک کنید. اگر مطمئن هستید که از SSD با سرعتی که باید کار نمی‌کند، اکثر فروشندگان SSD ابزارهای مخصوص خود را برای ارتقای سرعت محصولات ارائه می دهند.

اگر از برنامه ای استفاده نمی‌کنید، آن را پاک کنید

مرورگرها، برنامه هایی که آنها را فراموش کرده‌اید و بازی های ناتمام را پاک کنید.

بیخیال آپدیت ها و به روزرسانی های ویندوز شوید. در حالی که می توانید از برنامه مخصوص ویندوز برای uninstall کردن این موارد استفاده کنید، IObit Installer به شما امکان می دهد تا با قرار دادن تعداد زیادی از برنامه ها در صف حذف طور همزمان، کار خود را راحت کنید.

برای حذف اکثر برنامه های Mac، به جز Microsoft Office and Adobe Creative Suite، می‌توانید اپلیکیشن ها را صرفاً با کشیدن آنها از پوشه برنامه ها به سطل زباله، پاک کنید و سپس سطل را خالی کنید.

فضای بیشتری باز کنید

هارد دیسک با کمی فضای خالی عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت. دو روش بسیار آسان برای خلاص شدن از شر فایل هایی که استفاده نمی‌کنید وجود دارد.

 CCleaner به پاک کردن فایل های موقتی ایجاد شده توسط مرورگرهای وب، نصب برنامه ها و موارد دیگر کمک می کند. اگر مدت طولانی از آخرین باری که کامپیوتر خود را سر رو سامان داده‌اید می‌گذرد، تغییر بزرگی حس خواهید کرد. برای Mac می‌توانید از OnyX استفاده کنید.

در همین حال، Space Sniffer با نشان دادن یک نمای کلی از آنچه بیشترین فضای هارد دیسک شما را اشغال کرده است، به شما کمک می کند تا دانلودها و فایل های فراموش شده را پاک کنید.برای حذف فایل ها، روی منوی Explorer راست کلیک کنید. فراموش نکنید که می توانید بر روی یک پوشه دوبار کلیک کنید تا بر روی محتوا زوم شود. اگر صاحب یک Mac هستید، از Disk Inventory X یا GrandPerspective استفاده کنید.

دیفراگ

دیفراگ عمدتاً برای ویندوز مناسب است. اگرچه تأثیر زیادی روی سیستم  های مدرن ندارد و بهتر است که اصلاً روی SSD انجام نشود، اما می‌تواند به افزایش سرعت کامپیوتر شما کمک کند. در ویندوز XP می توانید با کلیک راست بر روی هارد درایو خود در ویندوز اکسپلورر، گزینه Properties را انتخاب کرده و سپس تب Tools را پیدا کنید. برای باز کردن Disk Defragmenter، روی دکمه     Defragment Now ...  کلیک کنید، سپس بر روی دکمه Defragment کلیک کنید. این عملیات ممکن است طول بکشد، بنابراین بهتر است آن را در طول شب تا صبح انجام دهید. این کار در ویندوز 7 بسیار ساده تر است فقط بر روی دایره ویندوز در پایین سمت چپ کلیک کرده و Defrag را تایپ کنید و برنامه Disk Defragmenter ظاهر می شود. بر روی آن کلیک کنید، هارد دیسک مورد نظر برای Defrag را انتخاب کرده و سپس بر روی Defragment Disk کلیک کنید.

یک آنتی ویروس سریع تر تهیه کنید

آیا آنتی ویروس را اجرا می کنید؟ آیا قدیمی است؟ این روزها، برخی از شرکتهای بر روی ایجاد تأثیر در عملکرد سیستم، حتی اگر شده بسیار کوچک، متمرکز شده اند. خصوصاً Symantec که نرم افزار Norton را اکنون به طرز باورنکردنی اصلاح کرده است.

عملکرد خوب، معیاری است که نمی‌توان به آسانی آن را سنجید. با این حال، برای بهترین عملکرد و سرعت، ما  Bitdefender Total Security 2012 و Norton Internet Security 2012 را توصیه می‌کنیم.

برای حفاظت از اطلاعات شخصی خود، سیستم را کاملا اسکن کنید

باید مطمیئن شوید که هیچ بدافزار روی سیستم وجود ندارد که دستگاه شما را کند کند. اسکن کامل را از طریق برنامه آنتی ویروس خود انجام دهی ، سپس Spybot Search و Destroy را نصب کنید، بروزرسانی کنید و سپس یک اسکن کامل هم توسط آنها انجام دهید. هنگام انجام اسکن ایمن سازی هام لازم را انجام دهید و اگر می‌خواهید که کار از محکم کاری عیب نکند، SpywareBlaster را نیز نصب کنید، آن را آپدیت کرده و سپس دوباره سیستم را ایمن سازی کنید.

به روزرسانی کنید، به روزرسانی کنید، به روزرسانی کنید

مطمئن شوید که هم ویندوز و هم هارد درایو به روز هستند، جدا از رفع اشکال ها که باعث بهبود سرعت سیستم می‌شوند، می‌توانید از ویژگی های جدید هم استفاده کنید.

 درایورهای کارت گرافیکی نیز حتما باید به روز باشند، زیرا به طور مرتب و در طول زمان، باعث بهبود عملکرد  سیستم شما می‌شوند.

یک نکته: از درایورهای ارائه شده توسط به روزرسانی های ویندوز استفاده نکنید. این موارد اغلب درست کار نمی‌کنند یا گاهی حتی کار نمی کنند! برای نرم افزار رسمی مستقیماً به فروشنده سخت افزار خود (Intel , Nvidia و...) مراجعه کنید و نرم افزار اصلی را تهیه کنید.

برای OS X، فقط روی نماد اپل در بالا سمت چپ کلیک کرده و Software Update را انتخاب کنید.

مرورگرهایتان را فراموش نکنید

مرورگرهای خود را نیز حتما آپدیت کنید، به خصوص اگر از Internet Explorer 6 استفاده می‌کنید. نه تنها به روزرسانی به شما اجازه استفاده از ویژگی های جدید را می‌دهد و با جدیدترین استانداردها مطابقت دارد، بلکه به وب سایت ها این امکان را می دهد که به درستی عمل کنند. همیشه تنظیماتی بر روی موتورهای جاوا اسکریپت انجام می شود که باعث می‌شود وب سایت های مدرن سریع تر باز شوند.

سخت افزارها را به طور جداگانه ارتقا دهید

اگر بتوانید تشخیص دهید که مشکل در کدام قطعه از سیستم شماست، یک به آپدیت و ارتقای ساده بسیار ارزان تر از خرید یک سیستم کاملاً جدید خواهد بود. در مورد لپ تاپ، گزینه ها به رم، هارد دیسک و کارت بی سیم محدود می‌شود.

رم (جهت مشاهده رم های تیم گروپ کلیک کنید)

اگر کمتر از 4 گیگابایت رم دارید، بهتر است به فکر گسترش آن باشید. این را در نظر داشته باشید که اگر رم 4 گیگابایتی یا بیشتر دارید، به منظور شناسایی و استفاده از آن، به یک سیستم عامل 64 بیتی احتیاج خواهید داشت.

هارد درایو

هارد درایو به طور معمول کندترین بخش سیستم است. هنگام بارگیری اطلاعات، هارد درایو تحت تاثیر قرار می‌گیرد و اگر قدیمی و کند باشد، سرعت پایین سیستم مشهود خواهد بود. SSD ها معمولا مشکل سرعت ندارند، اما در مقایسه با هارد درایوهای مکانیکی گران هستند و ظرفیت بسیار کمتری دارند. اگر می‌توانید یک هادر درایو مکانیکی تهیه کنید، مطمئن شوید که حداقل 7200rpm است.

گرافیک

اگر بازی های نصب شده بر روی سیستم شما کند هستند، ممکن است وقت آن باشد که کارت گرافیک خود را ازتقا دهید. این روزها ، یک کارت گرافیک جدید نسبت به یک CPU به روز شده تأثیر قابل توجهی در اجرا کردن گیم های مختلف خواهد داشت.

گرافیک های اکسترنال و قابل ارتقاء در لپ تاپ هرگز مناسب نبودند، اما شاید Thunderbolt اینتل عملکرد قابل قبولی ارائه دهد.

کارت بی سیم

اگر کارت بی سیم لپ تاپ خود را کند و غیرقابل اعتماد می بینید، می‌توانید آن را با یک کارت بی سیم جدیدی جایگزین کنید که از یک رابط استاندارد به نام Mini PCI Express استفاده می کند. حتما به این نکته توجه کنید که: برخی از فروشندگان مانند HP فقط اجازه استفاده از تعداد محدودی کارت بی سیم را می‌دهند. در غیر این صورت کارت بی سیم استفاده شده شامل گارانتی نمی‌شود. برخی دیگر مانند دل، تقریباً هر کارتی را قبول می‌کنند. اگر لپ تاپی دارید که به شما اجازه نمی‌دهد از کارت های بی سیم دیگر استفاده کنید، همیشه می توانید یک آداپتور بی سیم USB با کارایی بالا داشته باشید که عملکرد سیستم را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. همچنین قدمت روتر خود را در نظر بگیرید تکنولوژی بی سیم همیشه در حال تغییر و پیشرفت است و روترهای گران قیمت تر عملکرد بی سیم بهتری را ارائه می‌دهند. سعی کنید از مدل هایی استفاده کنید که در نقد های آنلاین، امتیاز بالایی دارند و معتبراند.

آخرین سنگر

ویندوز را دوباره نصب کنید

آیا همه چیز هنوز کند است؟ شاید وقت آن باشد که از تمام فایل های خود بک‌آپ گرفته، هارد درایو خود را فرمت کرده و سپس مجددا ویندوز را از ابتدا نصب کنید. در حالی که سیستم عامل های مدرن تعداد دفعات این کار را کاهش می‌دهند، گاهی اوقات فقط تنها روش ممکن برای بازگشت سیستم به روز های اوج و پرسرعت است. حداقل یک روز را برای انجام این کار برنامه ریزی کنید، از نسخه های بک‌آپ فایل های خود مطمئن شوید، سپس کار را شروع کنید.

اگر دسک تاپ دارید، به دیسک اصلی برای نصب ویندوز نیاز خواهید داشت. اگر لپ تاپ دارید، به احتمال زیاد یک پارتیشن  برای بازیابی دارید. معمولا با فشردن یکی از دکمه های F می‌توانید به این بخش دسترسی پیدا کنید. سپس باید مراحل بازیابی ویندوز را طی کنید. معمولاً دو گزینه وجود دارد:می‌توانید فایل های خود را نگه دارید یا همه چیز را پاک کرده و دوباره از اول شروع کنید. با وجود زمان زیادی که گزینه دوم نیاز دارد،احتمال افزایش سرعت پس از این کار بیشتر از گزینه اول است.

هنوز کند است!

اگر همه موارد بالا کمکی نکردند، وقت آن رسیده باشد که در نهایت اعتراف کنید که سیستم‌تان بسیار قدیمی است و به یک سیستم کاملاً جدید با قطعات و نرم افزارعلی بسیار سریعتر و یک سیستم عامل جدید ویندوز 7 64 بیتی جدید یا یک سیستم Mac نیاز دارید.