نکاتی کاربردی که برای ارتقای سیستم باید بدانیم

برای همه‌ی ما پیش آمده که در مواقعی احساس کرده‌ایم کامپیوتر یا لپ تاپی که از آن استفاده می‌کنیم، دیگر جوابگوی نیازمان نیست، عملکرد ضعیفی دارد، به کندی روشن یا خاموش می‌شود و برنامه‌ها را دیر باز می‌کند و به قول معروف دائماً هنگ می‌کند. یا احتمالاً دفعاتی بوده که تمایل به نسب بازی یا برنامه‌ی خاصی داشته‌ایم و موفق به انجام این کار نشده‌ایم و بعد از بررسی علت آن متوجه شدیم که سخت‌افزار سیستم ما قادر به اجرای این بازی یا برنامه نیست یا نمی‌تواند آن را به خوبی اجرا کند. گاهی هم پیش می‌آید که سخت‌افزار جدید و وسوسه کننده‌ای روانه‌ی بازار می‌شود و متوجه می‌شوید که بدون ارتقای سیستم خود نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

چگونه سیستم خود را ارتقا دهیم؟

به طور کلی هر کدام از این موارد می‌تواند نیاز ارتقا دادن کامپیوتر یا لپ تاپ را به ذهن شما بیاورد. اما همیشه برای کاربران این سوال وجود دارد که چطور می‌توانند سیستم خود را ارتقا دهند. چه قطعاتی امکان تعویضشان وجود دارد و ارتقای چه قطعاتی تاثیر بیشتری بر عملکرد سیستم می‌گذارد. مساله سازگار بودن قطعات با یکدیگر نیز امری تخصصی است که نباید از آن غافل شد.

اگر قصد ارتقا سیستم خود را دارید لازم است که اطلاعاتی کلی در مورد شرایط ارتقا دادن لپ تاپ و کامپیوتر داشته باشید. به طور کلی ارتقا دادن کامپیوتر ساده تر است و با باز کردن درب کیس می‌توان قطعات را تعویض کرد. البته که داشتن این دانش که از چه قطعاتی می‌توانید استفاده کنید و آگاهی از سازگار بودن قطعات با یکدیگر امری ضروری است. در مورد ارتقای لپ تاپ قضیه کمی متفاوت است. به طور کلی در مورد لپ تاپ محدودیت بیشتری وجود دارد و هر قطعه‌ای را نمی‌توان به سادگی تعویض کرد.

سیستم خود را با آگاهی ارتقا دهید

برای ارتقاء لبپتاپ یا کامپیوتر چند نکته دارای اهمیت است:

·         قابلیت ارتقا (قطعاتی که امکان تعویض آن‌ها وجود دارد)

·         میزان هزینه

·         علت ارتقا (محدودیت یا ضعف سخت افزار)

·         عملکرد مورد انتظار

·         میزان تاثیری که تعویض یک قطعه در عملکرد خواهد داشت

وقتی تصمیم به ارتقا کامپیوتر خود می‌گیریم، ابتدا باید نسبت به علت این کار و ضعف عملکردی سیستم آگاه باشیم. سپس بدانیم که به چه میزان ارتقا نیاز داریم و عملکرد مورد انتظار ما تا چه حدی خواهد بود. همچنین باید بدانیم با توجه مادربردی که داریم، چه قطعاتی را می‎‌توانیم جایگزین کنیم تا عملکرد بهتری حاصل گردد. بعد هزینه‌ای که تعویض هر قطعه خواهد برد را به نسبت تاثیری که ایجاد می‌کند بسنجیم. در نهایت با داشتن این دانش که تعویض هر قطعه دقیقا چه تاثیری بر عملکرد سیستم خواهد داشت، می‌توانیم تصمیم بگیریم که چه تغییراتی در کامپیوتر یا لپ تاپ خود اعمال کنیم.

در کامپیوترهای دسکتاپ (PC) می‌توان تک‌تک قطعات را تعویض کرد. البته این را باید در نظر گرفت که مادربرد از چه قطعاتی پشتیبانی می‌کند و با چه قطعاتی سازگاری دارد. قدیمی بودن مادربرد ممکن است دست ما را در انتخاب قطعه‌ی مطلوب ببندد. اما در نهایت حتی مادربرد را می‌توان با مادربرد جدید جایگزین کرد. در مورد لپ تاپ قضیه کمی متفاوت است. به جز رم و هارد، ارتقای سایر قطعات نیاز به تعویض چیپ روی مادربرد دارد که اقدامی دشوار، پر هزینه و با ریسک است و معمولاً به قصد ارتقا، چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

حالا اگر قصد ارتقای کامپیوتر یا لپتاپ خود را دارید، اولین سوالی که با آن مواجه هستیم دلیل تصمیم شماست. اگر نیاز خاصی داشته باشید، مثل ضعف سیستم در اجرای بازی یا مشکل در اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی، شاید اولین موردی که باید به آن فکر کرد، کارت گرافیک باشد.

یا اگر با محدودیت فضا مواجه هستید و دیگر جایی برای ذخیره سازی اطلاعاتتان وجود ندارد، بدون شک نیاز به تعویض یا افزایش هارد دیسک خواهید داشت.

بهترین انتخاب برای ارتقای کامپیوتر و لپ تاپ

به طور کلی برای تصمیم گیری در این امر، ضرروی است که عملکرد فعلی سیستم و نیاز شما مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان تصمیم گرفت که با تعویض چه قطعه یا قطعاتی می‌توان خروجی بهتری از عملکرد سیستم گرفت، اما یک پیشنهاد کلی برای ارتقای همه‌ی سیستم‌ها وجود دارد. در مواقعی که سیستم به کندی روشن یا خاموش می‌شود، نصب و اجرای برنامه‌ها با تاخیر صورت می‌گیرد، انتقال اطلاعات طولانی می‌شود و به طور کل هر جایی که نیاز به خواندن و نوشتن اطلاعات باشد، پای هارد دیسک در میان است. شاید بهترین و ساده‌ترین ارتقا  تعویض یا اضافه کردن یک درایو حالت جامد یا SSD باشد که می‌تواند تغییر چشم‌گیری در عملکرد کامپیوتر یا لپ تاپ به ما نشان دهد. نیازی نیست که هارد SSD جایگزین هارد دیسک یا HDD شود. بلکه می‌توان آن را به دستگاه اضافه کرد. حتی در لپ‌تاپ که فضایی برای اضافه کردن SSD وجود ندارد، می‌شود با خارج کردن درایو نوری (DVD-RW) و با استفاده از یک براکت حافظه‌ی SSD را جایگذاری کرد. در نسل‌های جدیدتر مادربردها، امکان افزودن نوع جدیدتر و سریع‌تر درایو SSD یعنی M2 وجود دارد که با استفاده از درگاه PCI-E روی مادربرد نصب می‌گردد.

شاید از نظر هزینه حافظه‌های SSD قیمت بالاتری نسبت به هارد دیسک داشته باشند، اما می‌توان از یک SSD با ظرفیت پایین به منظور نصب ویندوز و برنامه‌ها استفاده کرد و از سرعت بالای اجرای آن بهره برد و محل ذخیره‌ی اطلاعات همان HDD سابق باشد. با همین ارتقا تا حد زیادی می‌توان تغییر عملکرد سیستم و بهبود سرعت اجرای برنامه‌ها را مشاهده کرد و بخش زیادی از ضعف‌های گذشته را برطرف کرد. در گام‌های بعدی به خصوص در مواردی که اجرای فعالیت خاصی را در نظر دارید یا می‌خواهید بازی کنید، می‌توان به ارتقای رم، گرافیک، CPU و سایر قطعات فکر کرد. اما به طور کلی شاید بتوان به صرفه‌ترین حالت ارتقا از نظر تاثیرگذاری در عملکرد، هزینه، سازگاری با سیستم و راحتی استفاده را به کارگیری درایو SSD دانست.

اگر تصمیم گرفته‌اید که سیستم خود را با افزودن هارد SSD ارتقا دهید، از محصولات تیم گروپ دیدن نمایید.